W jakim systemie zarządzasz?

Każde przedsięwzięcie, przedsiębiorstwo powstało i istniej w jakimś celu. Cele te służą do realizacji Misji, Wizji powstałej u zarania przedsięwzięcia. Często pózniej wraz z rozwojem modyfikowanej. Efektywne przedsięwzięcia, które odnoszą sukcesy zrządzane są w sposób systemowy. Istnieje wiele systemów zarządzania. Ich odpowiedni dobór i umiejętne stosowanie umożliwia systematyczny wzrost wyników.

Poniżej przykłady systemów zarządczych.

Zarządzanie Przez Cele (MBO- Management By Objectives)

Zarządzanie przez cele jest techniką zorientowaną na wynik, możliwą do stosowania w organizacjach przemysłowych, ale także w instytucjach publicznych. Zgodnie z tą koncepcją, przełożony wspólnie z podwładnym w sposób systematyczny ustala cele dla podwładnego. Cele powinny mieć umiarkowany stopień trudności, być skonkretyzowane, a zarazem takie, aby pracownik skłonny był je zaakceptować i zaangażować się w ich realizację. Stosowanie nagrody powinny być bezpośrednio związane i ekwiwalentne do celów osiągniętych przez pracownika. MBO charakteryzuje się wyłącznie podejściem „góra – dół”, w którym cele sformułowane na wyższym szczeblu organizacji są narzucane pracownikom niższego szczebla. Teoria ta pomaga kierownikom w dopasowaniu nagród do indywidualnych potrzeb pracowników, wyjaśnia oczekiwania, zapewnia sprawiedliwość nagradzania.

Zarządzanie przez Rezultat (ROM- Result Oriented Management)

Zarządzanie zorientowane na rezultat (ROM) jest filozofią zarządzania i systemem zarządzania organizacją. Poprzednikiem ROM-u było zarządzanie poprzez cele (MBO; Management By Objectives). ROM różni się od MBO dodaniem zasad dotyczących procesu tworzenia i uzgadniania celów wewnątrz organizacji. Ponadto jednym z najważniejszych elementów ROM-u jest postawa osobistej odpowiedzialności.

ROM jest kombinacją kierunku „góra-dół” i „uczestnictwa z dołu do góry”. Kierunek „góra - dół” oznacza przełożenie celów całej organizacji na cele działów, jednostek, sektorów gdzie przekształcają się w cele osobiste każdego pracownika. „Uczestnictwo z dołu do góry” oznacza, że pracownik jest zaangażowany w proces wytyczania celów i negocjowania zasobów koniecznych do osiągnięcia tych celów.

Dla menadżera oznacza to, że pracownik musi być traktowany jako poważny partner
w dyskusji, dla pracownika oznacza to, że jest on osobiście zaangażowany w realizację celów, które zostały z nim uzgodnione.

Zarządzanie przez Wartości

Zarządzanie przez wartości opiera się na indywidualnym systemie wartości firmy. Jest to proces przekazywania głównych wartości organizacji często z pokolenia na pokolenie poprzez przejmowanie obowiązków wynikających z głównych wartości oraz ochrony ich w imieniu oraz dla korzyści organizacji i jej uczestników poprzez ich instytucjonalizację.

Ideą tego modelu zarządzania jest nie tylko samo osiąganie celów, ale także sposób, w jaki będą one osiągane.

Jest to ważne, ponieważ sposób ten mocno oddziałuje na postawę pracowników. Tym samym, działania firmy przekładają się na efektywne zachowania i realizację celów strategicznych. Zarządzanie przez wartości opiera się na 5 podstawowych elementach:

  1. Misja – określa sens działalności firmy i odpowiada na pytanie ,,Dlaczego moja firma istnieje?”.

  2. Wartości – są to unikalne cechy i działania firmy, które pomagają zrealizować misję.

  3. Wizja - wyobrażenie przyszłości firmy, to czym ma się charakteryzować i jak funkcjonować.

  4. Strategia – plan działania, dzięki któremu zostanie zrealizowana wizja.

  5. Kultura organizacyjna – określa, w jaki sposób pracownicy i osoby zarządzające powinny postępować w ważnych dla firmy sytuacjach oraz w jaki sposób powinni wcielać w życie misję i wartości firmy.

Istnieją też “antysystemy”…

Zarządzanie przez PRZYPADKI

Głównym celem jest tylko wydajność. Funkcjonuje tu dyrektywny styl zarządzania przy braku poszanowania władzy i jej wpływu przez pracownika. Procesy nie są monitorowane, a pracownik ma motywować się samodzielnie. Uwaga zarządzających skupiona jest na doraźnym rozwiązywaniu problemów, nie pozostawiając miejsca na myślenie perspektywiczne.

Zarządzanie Chaosem

Cechą charakterystyczną dla tego antysytemu jest brak planów, zarządzanie pojedynczymi przypadkami i działania chaotyczne mające na celu rozwiązywanie bieżących problemów, a nie realizację strategicznych działań przedsięwzięcia.